2011. május 19. (csütörtök) 17 óra

Freund Tamás

FREUND TAMÁS

Agyhullámok és Kreativitás

Freund Tamás 1977-ben érettségizett iskolánk német nyelvi tagozatán. Az ELTE TTK-n szerzett biológus diplomát és védte meg doktori disszertációját.
1990 óta dolgozik az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézetében (KOKI), melynek 2002 óta az igazgatója. 2003-ban a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Neurobiológiai Tanszékének tanszékvezető egyetemi tanárává nevezték ki.
A Magyar Tudományos Akadémia tagja, elsősorban az agykéreg működését kutatja.
2000-ben a Bolyai-díj első kitüntetettje volt. 2005-ben Széchenyi-díjas, 2007-ben az Év Ismeretterjesztő Tudósa, 2008-ban príma díjas lett, míg 2011-ben megkapta az "agykutatás Nobel-díjának" is nevezhetõ Agy-díjat (The Brain Prize-ot).

Előadásának kivonata:

Minden magasabbrendű idegműködésünk központja az agykéreg. A tudatos érzékelés, gondolkodás, tanulási és memória-folyamatok, asszociációk alapja pedig az agykérgi hullámtevékenység révén összehangolt idegsejt-aktivitás. A 40 Hz-es frekvenciájú agyhullámok úgy működnek, mint egy radar, ami másodpercenként negyvenszer pásztázza végig a teljes agykérgünket, mintegy felvillantva az éppen kódolást végző idegsejteket. Így azok működése precízen összehangolódik, a köztük lévő kapcsolat pedig tartósan megerősödik, ami tulajdonképpen a memória alapja. Ezeknek az agyhullámoknak a beindítására azok az agykérgen kívüli, ősi központokból eredő idegpályák képesek, melyek belső világunk hatásainak közvetítői, érzelmi és motivációs impulzusokat hordoznak. Ezáltal képes belső világunk rendkívüli hatékonysággal befolyásolni magatartásunkat, különösképpen azt, hogy milyen gyorsan fogunk tanulni, tartós lesz-e a memórianyomok eltárolása, illetve milyen lesz azok előhívhatósága. Az érzelemgazdag belső világ tehát elengedhetetlen ahhoz, hogy a külvilág információit megfelelő hatékonysággal és súlyozással tároljuk el, agyunknak olyan mélységeibe, akár tudatalatti rekeszeibe, amelyekből a kreativitás is táplálkozik. A két legfontosabb nevelési feladat a kreativitás szemszögéből:

1. Igényt kell teremteni a fiatalokban, hogy időt, agyi kapacitásokat hagyjanak a belső világ részvételére agyuk tudattartalmának kialakításában, hogy impulzusai hatékonyabbá tegyék a tárolást az oszcillációk fokozása révén.
2. A belső világot fejleszteni kell az érzelemgazdagság, erkölcsiség, megismerni vágyás növelésével, a kulturális hagyományok jobb átörökítésével.

Az előadáshelyszín helyes kiválasztása érdekében, ha részt kíván venni a rendezvényen, akkor kérjük regisztráljon.

Regisztráció az előadásra...

 
           Kapcsolat      -      Impresszum      -      Lovassy László Gimnázium